Sunday, November 22, 2009

Serba sedikit bahasa Penang / Utara

Aku mmg bangga menjadi anak Penang sampai mmg payah lidah aku nak tukaq slang cakap Penang ni. Tu yang tak leh pi mana2 tu, kena hidup mati kat Penang gak kut..hii..hii..hii. Tapi mmg aku akui bahasa Penang ni atau sesetengah bahasa utara ni agak kasar sebutan dia bagi sesetengah orang. Kut manapun bagi aku, bahasa Penang jugak la yg dapat menghiburkan hati aku. Kalau aku saja2 tukaq cakap bahasa standard ngan member2 aku ..... konpom kena tuju ngan kasut... kuang...kuang..kuang..layannn....

saya - chek

awak – hang

kamu(ramai) - hampa

mereka – depa

datang - mai

pergi – pi

tinggal - dok

kenapa - awat / pasai apa

di – tang

yang – hat

tak bermaya - laih

leka – qalit

jemu – cemuih

susah hati – qaplah

pukul –harya / penabuh

kereta – qeta

pemalas – penyegan / baloq liat

ketinggalan zaman – daoh / u’t

menyampuk – potong luan

terlalu asyik dgn sesuatu benda yg tak pernah tengok – peqak / jakun / keciwi

bilik air – pancoq

comot – belemoih

tempang – qengkat / cepoih

laju – deqaih

meloya – melugai

sekejap, sebentar – sat

tadi – taksat

gobok – lemari

bodoh – buta pequt

punggung – pungkoq

cekap – terer

kelam kabut – cempeqa

tak senonoh – loqlaq

kurang ajar – juah / jelat

pukul kepala ngan jari tangan – luku

pukul dengan objek – katok

awal pagi(matahari tak naik lagi) – subuh shepi’e

lewat malam – malam meqelop

surat khabar - paper

10 sen – sekupang

50 sen – 5 kupang

25 sen – suku

5 sen – 5 duit

1 sen – seduit

*kebanyakan perkataan yang akhirnya huruf 's' otomatik bunyi jadi 'ih', cth: bas - baih, gelas - gelaih, hampas - hampaih, lemas - lemaih dan etc....
*kebanyakan perkataan yang akhirnya huruf 'r' pulak otomatik bunyi jadi 'aq',cth: air - ayaq, ular - ulaq, cair - cayaq, khabar - habaq
* kebanyakan kalau last ngan huruf 'l' pulak otomatik kena tukar jadi 'i', cth: bantal - bantai, handal - handai, pedal - pedai, sendal - sendai, bedal - bedai. Nasib baik bahasa Inggeris yg dimelayukan depa tak tukaq klu tidak basikal jadi basikai , moral jadi morai la pulak...payah tuh....

No comments:

Post a Comment