Thursday, November 19, 2009

Nostalgia Si Sardin

Cerita pasal lauk sardin ni, klu zmn masa kecik2 dulu,lauk sardin ni utk org semekin aje tapi dah jadi lain plak sekarang nih.Lauk sardin lagi mahai pada lauk biasa. Heran betul. Kena plak sardin Cap Ayam......mahal tuu tapi brand tu lah yg sedap pun.Time dulu2 sardin yg bapak aku dok beli yang tin leper(lepiaq) kertas balut warna hijau,brand apa ntah,sedap gak or mungkin brand tu saja yg aku kenal lebih 30 tahun yg lampau. Sekarang ni dah tak jumpak la brand tu atau krisis peningkatan umur menghalang pemandangan mataku ini....aduhhh...terpana seketika...
Okey...berbalik citer sardin.Ntah apa kena anak tekak aku mlm nih rasa teringin sesangat nak makan lauk sardin. Mlm ni aku makan lewat sbb awal tadi dok kenyang lagi hasil lantakan sepinggan besar nasi gorreng cina yg digoreng oleh Along(Melayu tau) kat kantin tmpt kerja, nahhaihh..... sepinggan saiz jumbo XXXL! Sampai Isya' tak yah makan.
Mmg sardin termasuk dlm senarai ration yg aku inventorikan dlm gobok kat dapuq. Apa lagi start sekodeng la. Resepi sardin masak kicap Hana dah pernah try,simple & tidak mengecewakan tekakku ini. So mlm ni sekodeng dapur DJ plak ada resepi sardin.Ushar punya ushar,banyak barang yg tak lengkap,kena postpone dulu,takpa sardin ada dua tin lagi. Redah plak dapur Kak Ummi,jumpa resepi Sambal Sardin Sempoi. Elok la tu, brg semua ada apa lagi projek ON pukul lebih kurang 9:30PM, pukul 10:20PM dah selamat aku menjamu selera. Kena la dengan nama sempoi tu cuma aku rasa mcm tak berapa sampai hati ngan 15 tangkai cili kering tu so kurangkan sikit utk kesejahteraan perutku di malam2 begini. Ni la gambonya yg tidak boleh tidak kena jugak diinterpremkan...layannn...

*Kita guna sardin Cap PERTIMA keluaran Muslim Terengganu lagi...

No comments:

Post a Comment