Wednesday, November 17, 2010

Mari Berkenalan....

Hari ni masa gather2 kat rumah mak, teringat pulak aku nak mengabadikan antara spesis pokok2 ubat yg ada kat depan laman rumah mak aku.

Daun Melor Jawa

Pernah tengok ka daun nih? Daun nih khasiat dia untuk melegakan batuk. Ni lah ubat yg anak aku boleh layan pun. Klu bawak pi klinik pun bak kata oqang buat syarat jumpak doktor ja.Kang klu orang tanya dah bawak pi klinik, bulehla aku jawab dahhh...! Ubat simpan dalam fridgelah tempatnya. Daun ni untuk external use only. Cara dia, calit kapur makan(kapur yg dok makan ngan sireh tu la) kat daun tu lepas tu lipat kecik2,upaq dengan dua tapak tangan. Hampa tau ka upaq tu apa dia? Upaq tu kira macam gosok2 la sampai keluaq ayaq hijau daun tu(titis air untuk bagi sedikit berair,baru senang nak gosok). Air daun tu sapu lah kat bahagian dada ngan bahagian belakang badan anak. Tapi biasalah,klu dah guna cara tradisional ni, dia belemoih(comot) lah sikit.Anyway, what to do, klu dah cara mcm tu yg berkesan,kite redah ajer....


Ni gambar pokok Melor Jawa

Lagi satu daun yg aku pun tak pernah dengaq nama dia...Daun Lio. Kengkawan semua pernah dengaq ka? Ni aku tepek gambaq dia.

Daun Lio ni panjang2 dan tirus

Pokok Lio


Daun Pokok Lio ni ubat untuk baby yg kena kuning. Daun dia buat ayaq mandi lah tu. Aku pun baru tau ja sbb mak aku baru tanam pokok ni. Sebelum2 nih,anak aku ada gak kena kuning masa baby dulu,mak aku kasi mandi dengan ayaq buah keranda ja.Buah Keranda???Apa punya nama daaa.....

Ni lagi satu spesis yang agak common,jeng...jeng...jeng.....


Anda kenal dengan buah ini?????

Masih bergayut di ranting pokok

Buah Mengkudu ranum yg empat bijik kat atas tu aku kutip sbb aku baru dapat satu petua. Buah dia tu aku nak ramas2 lepas tu nak sapu kat tumit kaki aku ni....kes tumit merekah lah ni. Cuma buah ni kena tahan ngan bau dia yg hancing. Buah ni mmg ada macam2 khasiat,cuma kena tahan lah sikit kalau nak telan! Anda ada berani? Cobalah.....

2 comments:

  1. salam

    kak ilah rebuih buah ni buat ulam hat muda..hehehe.. hat masak tak main laa bucccuukkk.... daun dia buat masak lemak udang..
    tanam dlm pasu ni...

    ReplyDelete
  2. sorilah kak ilah,keretapi lambat sampai nak balas msg nih!DAh berkurun baru nak respon.Daun dia buat masak udang???hishhh...tak pahit ka kak?Saya kat rumah nih,darling ja makan daun dia tu,pucuk buat ulam.

    ReplyDelete